Praktyczny poradnik dla Polaków wyjeżdżających do pracy do Finlandii, cz.2

Dziś kolejna część poradnika dotyczącego prawa pracy w Finlandii. Sprawdź, co Ci przysługuje w czasie zatrudnienia u fińskiego pracodawcy i na jakich zasadach można pracować za granicą.

Umowa o pracę w Finlandii

Aby móc korzystać z pełni praw i obowiązków, jak również dodatkowych świadczeń w Finlandii należy być zatrudnionym w sposób legalny, tj. na umowę o pracę przez fińskiego pracodawcę. Tylko po spełnieniu tego warunku i podpisaniu umowy o pracę (która może być sporządzona w wersji komputerowe lub papierowej), w jakiej znajdują się informacje nt. warunków zatrudnienia na danym stanowisku, można mieć pewność, że wszystko idzie zgodnie z przepisami prawa. Umowa o pracę w Finlandii może zostać zawarta podobnie jak w Polsce na czas określony lub nieokreślony. Z kolei okres próbny w zatrudnieniu pracownika może trwać maksymalnie cztery miesiące, chyba, że jest on związany z odbywaniem przez pracownika kursu przyuczającego do zawodu – wówczas może zostać wydłużony do sześciu miesięcy.

Polacy są najczęściej zadowoleni z wysokości stawek wynagrodzenia jakie znajdują się na fińskiej umowie o pracę. Korzystają również z dodatkowych form wsparcia w postaci np. świadczeń takich jak zwrot podatku z Finlandii czy świadczeń rodzinnych. Jeśli chodzi o zwrot podatku z Finlandii to jego wysokość jest w pełni uzależniona od kwoty legalnie odprowadzanych składek. Z kolei świadczenia rodzinne obowiązują po równo wszystkich objętych opieką przez fiński system socjalny.

Nasi rodacy najczęściej podejmują decyzję emigracyjną z uwagi na chęć szybkiego zarobienia sporych pieniędzy, w związku z tym ważne jest, aby mieli świadomość, że maksymalna liczna nadgodzin w Finlandii w ciągu roku wynosi 250 godzin oraz 138 godzin w okresie czteromiesięcznym. Praca w niedzielę wynagradzana jest podwójnie.