Pracujesz za granicą? Nie zawsze musisz rozliczyć się z polskim fiskusem. – cz.1

Początek każdego roku do gorący czas pod względem rozliczeń podatkowych. Warto wiedzieć, że podejmując zatrudnienie za granicą należy sprawdzić, czy zeznanie podatkowe nie trzeba także złożyć do zagranicznego fiskusa. Zdarza się jednak coraz częściej tak, że Polacy rozliczają się tylko z zagranicznych zarobków nie tracąc czasu na rozliczanie podatkowe w Polsce. Z czego to wynika?

Dochód, jaki uzyskasz w trakcie roku podatkowego nie zawsze będzie przedmiotem zainteresowania polskiego urzędu skarbowego. Zeznań podatkowych do polskiego fiskusa nie muszą na przykład składać Polacy pracujący w Niemczech, którzy nie uzyskali żadnego dochodu w Polsce.

Chcesz wiedzieć więcej o rozliczeniach podatkowych związanych z pracą u naszych zachodnich sąsiadów? Sprawdź: zwrot podatku z Niemiec.

Rezydencja podatkowa

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przeczytamy, że każdy obywatel mający nieograniczony obowiązek podatkowy musi płacić polskiemu urzędowi skarbowemu podatek nawet od dochodu uzyskanego zza granicy.

Taki obowiązek w praktyce mają osoby spełniające jeden z poniższych warunków:

• przebywają w Polsce dłużej niż 183 dni w ciągu roku;
  • posiadają w Polsce tzw. centrum interesów życiowych, czyli tutaj mają mieszkanie/dom, rodzinę oraz konto bankowe.

W takich sytuacjach nie ma znaczenia czy wymeldujesz się z Polski, bo i tak będziesz zobowiązany/a do podzielenia się z fiskusem informacją o Twoim statusie materialnym.

Jak uniknąć rozliczenia dochodów w Polsce?

Wystarczy, że przekonasz polski urząd skarbowy, że przestałeś/aś być rezydentem w naszym kraju.

Może Ci posłużyć w tym celu specjalny certyfikat, jaki po spełnieniu określonych w danym państwie za granicą warunków wyda Ci odpowiedni urząd skarbowy. Warto wiedzieć, że również w Polsce, składając wniosek na druku CFR-2 do skarbówki i uiszczając 17zł opłaty możesz otrzymać certyfikat, który udowodni zagranicznemu fiskusowi, że nie musisz płacić podatku w innym kraju.

Kiedy możesz nie składać zeznania przed polskim urzędem skarbowym? Zachęcamy do lektury drugiej części artykułu, czyli: Pracujesz za granicą? Nie zawsze musisz rozliczyć się z polskim fiskusem. – cz.2