Zwrot podatku z Norwegii

Norwegia stała się bardzo często odwiedzanym przez Polaków krajem. A to wszystko za sprawą coraz to większej ilości ofert pracy, jakie mogą podejmować imigranci z naszego kraju. Wraz ze wzrostem zatrudnienia w Norwegii wzrosły także i oczekiwania naszych rodaków. Jeszcze kilka lat temu mało kto wiedział o tym, że może ubiegać się o zwrot podatku z Norwegii, obecnie Polacy powracający z pracy bardzo chętnie rozliczają się z norweskim fiskusem.

Wychodząc naprzeciw Państwa oczekiwaniom pragniemy zachęcić Państwa do korzystania z usług naszego biura. Dzięki temu wszystkie formalności związane z rozliczeniem podatkowym spoczną na pracownikach naszego biura. Państwo w tym czasie będą mogli spokojnie poczekać na pozytywne rozpatrzenie sprawy i wypłatę pieniędzy z tytułu zwrotu podatku.

Kto może starać się o zwrot podatku z Norwegii?

O odzyskanie pieniędzy z tytułu zwrotu podatku może ubiegać się każdy, kto legalnie pracował na terenie Norwegii. Warunek jest jeden – praca, jaką Państwo podejmowali w Norwegii musi być potwierdzona dokumentacją pracowniczą i urzędową. W dziale Dokumenty znajdą Państwo niezbędne informacje, które pozwolą w pełni skompletować wniosek podatkowy.

Do kiedy należy się rozliczyć z norweskim fiskusem?

Termin składania wniosków i dokumentów do norweskiego urzędu powinien nastąpić nie później niż do 30 kwietnia danego roku podatkowego. Możliwe jest przedłużenie o 1 miesiąc terminu składania wniosku, ale w tym celu trzeba poinformować wcześniej norweski urząd podatkowy. Osoby, które do tej pory nie złożyły jeszcze zeznania podatkowego, mają możliwość zrobić to za naszym pośrednictwem nawet do 3 lat wstecz. Istnieje także możliwość dokonania korekty w przesłanym już zeznaniu podatkowym. Korekta zeznania podatkowego złożona rok po wystawieniu przez urząd decyzji podatkowej może jednak zostać odrzucona ze względu na zbyt późną reakcję podatnika w sprawie. Dlatego tak ważne jest szybkie podejmowanie działań w sytuacji otrzymania niekorzystnego wyniku rozliczenia podatkowego z urzędu.

Zachęcamy do rozliczania się za naszym pośrednictwem. Dołożymy wszelkich starań, aby jak najszybciej mogli Państwo uzyskać należne pieniądze. W razie pytań prosimy o kontakt z naszym biurem podatkowym.

Zwrot podatku z Norwegii – najczęstsze pytania

zwrot podatku z Norwegii

Coraz częściej nasi klienci pytają o różne aspekty pracy i życia w Norwegii oraz o zasady rządzące zwrotem podatku z Norwegii. Właśnie dlatego, z myślą o Państwa potrzebach i reagując na bardzo często zadawane pytania, postanowiliśmy stworzyć dział pomocy (FAQ), gdzie zamieszczamy odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania naszych Klientów. Zapraszamy do zapoznania się z nimi, a gdyby okazało się, że wśród wielu pytań i odpowiedzi nie ma tego, na którym Państwu zależy najbardziej, prosimy o kontakt z naszym biurem.

Czy rozliczenie z norweskim urzędem podatkowym jest obowiązkowe?

Tak, rozliczenie podatkowe jest obowiązkowe. W przypadku nierozliczenia się samodzielnie, urząd automatycznie dokona rozliczenia bazując na posiadanych przez siebie danych. Wówczas nie będzie można skorzystać z ulg podatkowych, ani też odliczeń. Niekorzystny wynik takiego rozliczenia może być poddany korekcie.

Do kiedy należy składać zeznanie podatkowe w Norwegii?

W Norwegii wyznaczone są dwa terminy składania rozliczeń podatkowych. Pierwszy to 30 kwietnia w roku następującym po zakończeniu Państwa pracy w Norwegii. Drugi termin to 31 maja, ale w przypadku tego terminu należy poinformować wcześniej urząd w Norwegii, że rozliczenie nie nastąpi do końca kwietnia. Po przekroczeniu obowiązujących dat, także można złożyć zeznanie podatkowe, ale może okazać się, że nie zostaną uznane wszystkie zastosowane ulgi podatkowe. Wówczas trzeba będzie złożyć w urzędzie odpowiednią korektę.

Czy istnieje możliwość odzyskania podatku z lat wcześniejszych?

Oczywiście, istnieje taka możliwość. Prawo podatkowe w Norwegii zakłada, że odwołania od wydanych decyzji można składać nawet do 3 lat wstecz. Daje to realną szansę na odzyskanie podatku z lat wcześniejszych, jednakże czas oczekiwania na decyzję urzędu skarbowego w Norwegii może wynieść nawet 18 miesięcy. W sytuacji przekazania do urzędu odwołania rok po wydaniu decyzji podatkowej, może ono zostać rozpatrzone jako prośba o zmianę naliczenia podatku. Decyzja o jej pozytywnym rozpatrzeniu należy tylko i wyłącznie do urzędników.

Ile czasu oczekuje się na zwrot podatku z Norwegii?

zwrot podatku Norwegia

Norweskie prawo podatkowe nie reguluje dokładnej daty, ani czasu jaki urząd ma na wydanie decyzji podatkowej. O terminie przekazania zwrotu podatku decyduje urząd podatkowy w Norwegii i to on ustala co roku szczegółowe terminy wydawania decyzji podatkowych. Wypłata środków pieniężnych z tytułu otrzymania zwrotu podatku następuje od czerwca do listopada roku następującego po zakończeniu zatrudnienia w Norwegii.

Jak przekazywany jest zwrot podatku?

Urząd w Norwegii może przekazać zwrot podatku na polskie lub norweskie konto bankowe lub przesłać czek, który trzeba będzie zrealizować na terenie Norwegii, albo w odpowiedniej placówce bankowej w Polsce, która realizuje czeki zagraniczne.

Gdzie można zrealizować czek przesłany z norweskiego urzędu?

Realizacja czeku jest możliwa w każdej placówce bankowej, która przyjmuje czeki zagraniczne. Koszty związane z realizacją czeku mogą zostać obniżone w przypadku oddania czeku do inkasa, ale w takiej sytuacji cała procedura realizacji czeku może się znacznie wydłużyć. Czeki wydane przez norweski urząd skarbowe są ważne 1 miesiąc. Nasze biuro również zajmuje się realizacją czeku z norweskiego urzędu.

Czy jest możliwość otrzymania potwierdzenia rozliczenia z norweskim urzędem?

Potwierdzenie rozliczenia podatku jest przesyłane na adres zarejestrowany w urzędzie. Dokument ten przesyła norweski urząd podatkowy i zawiera wynik zeznania podatkowego wraz z uwzględnionymi odliczeniami. Dokument występuje w dwóch wersjach : Skatteoppgjør – w wersji norwesko języcznej lub w wersji angielskiej – Tax Assessment Notice.

Czym jest dokument Sevangivelse lub Tax Return?

Są to dokumenty wstępne stanowiące prognozę urzędu skarbowego dotycząca rozliczenia podatnika. Wystawia je urząd skarbowy w Norwegii i przesyła na adres podatnika widniejący w bazie norweskiego urzędu. Dokumenty te podlegają korekcie – w zależności od zastosowania ulg podatkowych. Dzięki nim można starać się o zwrot podatku z Norwegii. Dokument ten może wymagać złożenia podpisu w przypadku nie posiadania kodu PIN lub hasła do konta MinID.

Czym jest dokument Lonns-og trekkoppgave?

Dokument ten jest odpowiednikiem polskiego PIT-11. Zawiera m.in. informacje dotyczące dochodu, zapłaconego podatku, ew. zaliczek na podróże, zakwaterowanie oraz informacje o wysokości diet. Dokument ten wystawiany jest zawsze przez pracodawcę.

Czym jest dokument Arsoppgave?

Dokument ten to nic innego jak potwierdzenie stanu konta na dzień 31 grudnia rozliczanego roku.

Czy dokumenty przesyłane do Norwegii muszą zostać przetłumaczone?

Tłumaczeniu podlegają tylko te dokumenty, które nie spełniają wymogów unijnych. W przypadku tłumaczenia należy pamiętać, że musi być ono wykonane przez tłumacza przysięgłego. Językiem na jaki należy przetłumaczyć dokumenty jest język angielski bądź też język norweski.

Jeżeli nie znaleźli Państwo odpowiedzi na swoje pytania, prosimy o kontakt z naszym działem obsługi Klienta. Dołożymy wszelkich starań, aby rozwiązać nurtujące Państwa pytania i udzielić wyczerpujących odpowiedzi.