Pracowałeś na terenie Niemiec i otrzymałeś od swojego pracodawcy niemiecki PIT- Lohnsteuerbescheinigung? Nie wiesz na jaki zwrot podatku możesz liczyć oraz z jakich ulg podatkowych możesz skorzystać w swoim rozliczeniu? W naszych artykułach znajdziesz odpowiedzi na nurtujące Cie pytania. Zapraszamy do lektury :)!

Ustalenie sytuacji podatkowej na podstawie niemieckiej karty- Lohnsteuerbescheinigung

W pierwszej kolejności istotne jest ustalenie sytuacji podatkowej oraz sprawdzenie czy konieczne jest stosowanie konkretnych ulg podatkowych, by otrzymać całościowy zwrot podatku z Niemiec. O tym, czy w danym rozliczeniu niezbędne są do zastosowania ulgi podatkowe, decyduje to, jakie dane są wykazane w niemieckiej karcie podatkowej. W naszym artykule: Lohnsteuerbescheinigung – tłumaczenie, czyli dokument niezbędny do rozliczenia podatku z Niemiec część II dokładnie wyjaśniliśmy już jak je interpretować. Oprócz analizy danych z karty, ważne jest również sprawdzenie sytuacji osobistej podatnika, aby móc zweryfikować czy dane odliczenie mu przysługuje.

Rozliczenie wspólne z współmałżonkiem – zasady odliczenia

Jedną z najczęściej stosowanych ulg podatkowych na terenie Niemiec jest tzw. wspólne rozliczenie ze współmałżonkiem. Gwarantuje ono podatnikowi zwiększenie kwoty wolnej od podatku z kwoty 9000 EUR (wysokość kwoty wolnej od podatku dla osób rozliczających się indywidualnie w 2018 roku) na kwotę 18.000 EUR (wysokość kwoty wolnej od podatku dla osób rozliczających się ze współmałżonkiem w 2018 roku). By móc jednak skorzystać z tej ulgi, należy spełnić przede wszystkim dwa kryteria:

• podatnik musi na terenie Niemiec przepracować w danym roku podatkowym minimum 183 dni. (Uwaga! Jeśli podatnik podejmował zatrudnienie na terenie Niemiec na przełomie dwóch lat podatkowych i w danym roku nie przepracował 183 dni, nadal może skorzystać ze wspólnego rozliczenia, jeśli w odpowiedni sposób udokumentuje ciągłość zatrudnienia).
  • podatnik musi prowadzić wspólne gospodarstwo domowe, a także mieć wspólny meldunek współmałżonkiem pod jednym adresem na terenie Polski i w zeznaniu rocznym w odpowiedni sposób udokumentować ten fakt.

W odróżnieniu od polskich przepisów, na terenie Niemiec podatnik może skorzystać ze wspólnego rozliczenia już za rok w którym został zawarty przez niego związek małżeński. W tym celu należy jednak przedłożyć do niemieckiego Urzędu Skarbowego- Finanzamt europejski akt małżeństwa potwierdzający zawarcie związku. Na terenie Polski natomiast, małżonkowie muszą pozostawać w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy, za który będą się rozliczać! Podobnie traktowany jest podatnik, który w trakcie roku podatkowego owdowiał lub wziął rozwód. W tym wypadku niemiecka Skarbówka również dopuszcza możliwość wspólnego rozliczenia. W przypadku rozwodu, były współmałżonek podatnika musi wyrazić na to zgodę i udostępnić mu odpowiednie dokumenty. W Polsce natomiast rozwód podatnika w ciągu roku wyklucza go całkowicie z możliwości wspólnego rozliczenia.

Jakie dokumenty są niezbędne, by móc skorzystać ze wspólnego rozliczenia?

Jeżeli podatnik spełnił powyższe warunki, a rozliczenie podatku z Niemiec wraz z małżonkiem jest dla niego korzystne, do swojego zeznania podatkowego jest zobowiązany dołączyć:

• zaświadczenie UE/EOG o dochodach współmałżonka z polskiego Urzędu Skarbowego
  • europejski akt małżeństwa (jeśli związek małżeński został zawarty w trakcie trwania roku podatkowego)
  • poświadczenie wspólnego adresu zameldowania/ zamieszkania na terenie Polski

Oprócz powyższych dokumentów, małżonkowie muszą również wspólnie podpisać deklarację podatkową, oraz pełnomocnictwo, które pozwoli na reprezentowanie ich przez naszą firmę w niemieckim Urzędzie Skarbowym- Finanzamt.

Czy zawsze wspólne rozliczenie jest dla podatnika korzystne?

Należy jednak pamiętać, że zdarzają się sytuacje, gdzie rozliczenie wspólne dla podatnika jest niekorzystne. Dotyczy to przede wszystkim tych podatników, których współmałżonek uzyskuje wysokie dochody na terenie Polski. W każdym wypadku nasze biuro szczegółowo analizuje jaki wariant rozliczenia dla podatnika będzie najkorzystniejszy.

Śledźcie nasze kolejne wpisy na blogu, gdyż w następnych artykułach przybliżymy Wam szczegółowe informacje na temat pozostałych ulg podatkowych, które zwiększają wysokość zwrotu podatku z Niemiec!

Cykl artykułów "Jak zwiększyć swój zwrot podatku z Niemiec":

1. Jak zwiększyć swój zwrot podatku z Niemiec? Poznaj ulgi podatkowe z których możesz skorzystać w swoim rozliczeniu! cz.1 – wspólne rozliczenie.

2. Jak zwiększyć swój zwrot podatku z Niemiec? Poznaj ulgi podatkowe z których możesz skorzystać w swoim rozliczeniu! cz.2 – podróże do Polski.

3. Jak zwiększyć swój zwrot podatku z Niemiec? Poznaj ulgi podatkowe z których możesz skorzystać w swoim rozliczeniu! cz.3 – koszty zamieszkania na terenie Niemiec oraz składki na ubezpieczenie.