Wybór odpowiedniej firmy rozliczeniowej – niby proste, a skomplikowane zadanie

Liczba firm rozliczających niemieckie podatki rośnie z każdym rokiem. Jednak jak z każdą profesją, nie każdy jest specjalistą w swojej dziedzinie. Mechanik, lekarz, prawnik- każdy wykonuje swój zawód, ale czy każdy w 100% przykłada się do swojej pracy tak, jak powinien? O mechanice nie wiemy zbyt wiele ;) ale możemy Państwu udzielić wskazówek, na co warto zwrócić uwagę przy doborze odpowiedniej firmy, która rozliczy Państwa podatek z Niemiec w zagranicznym urzędzie Finanzamt.

Co zawiera umowa?

Pierwsza, najważniejsza kwestia- czy firma bierze odpowiedzialność za to, co robi? Prozaiczna sprawa jak umowa zawierana między firmą a klientem, nie zawsze jest oczywistą formalnością. Nawiązując współpracę popartą umową, macie Państwo pewność, że nie tylko Wy jesteście zobowiązani do zapłaty za wykonaną usługę, ale i firma zobowiązana jest do konkretnych działań, takich jak poprawne sporządzenie wniosku o rozliczenie podatku z Niemiec, terminowy kontakt z niemieckim urzędem Finanzamt, czy też analiza wydanej przez urząd decyzji.

Pełnomocnictwo do reprezentowania przed Finanzamt

Kolejna kwestia, to czy firma z którą chcecie nawiązać współpracę, wymaga podpisania stosownego pełnomocnictwa do reprezentowania Państwa przed niemieckim urzędem Finanzamt? Posiadanie pełnomocnika niesie za sobą wiele korzyści. Niemiecki doradca podatkowy bierze odpowiedzialność za własne działania. Na wniosku o rozliczenie z Niemiec umieszcza swoją pieczęć i podpis, zaraz obok Państwa podpisu, co jest jednoznaczne z tym, że gwarantuje za poprawność przeliczeń zawartych w deklaracji. Wykonuje je oczywiście na podstawie dostarczonych dokumentów, jednak odpowiada za swoje działania.

Dodatkowa korzyść, to obowiązek odpowiadania na korespondencję otrzymaną w imieniu podatnika z Finanzamt, jak i składanie terminowych odwołań, jeśli są konieczne. Urząd niemiecki ma obowiązek odsyłania wszystkich pism do pełnomocnika, a nie bezpośrednio do podatnika. To dodatkowy plus, dający gwarancję na terminową odpowiedź, ponieważ nawet jeśli urząd popełni pomyłkę i wyśle korespondencję bezpośrednio do podatnika, to termin na udzielenie odpowiedzi znacznie się wydłuża ze względu na pominięcie pełnomocnika.

Czy uwzględniane są wszystkie możliwe ulgi podatkowe?

Nikt nie lubi „papierkowej roboty”, każdy chciałby załatwiać urzędowe sprawy możliwie jak najszybciej i bezboleśnie. Jednak czy szybko, zawsze znaczy dobrze? Firmy rozliczające niemieckie podatki często nie stosują wszystkich ulg podatkowych. Przyczyn jest wiele. Część z nich nie potrafi poprawnie zastosować ulg, udowodnić ich zasadności popierając konkretnymi dokumentami czy przepisami, a wnioskowane przez nich kwoty zostają odrzucone przez niemiecki urząd Finanzamt. Kolejna część rozlicza podatek z Niemiec w sposób najprostszy, unikając tym samym dodatkowej pracy, którą muszą wykonać stosując należne ulgi. Jakie niesie to za sobą konsekwencje? My wiemy doskonale, gdyż często „prostujemy” sprawy rozpoczęte przez inne firmy. Ważne tu jest pilne zgłoszenie się do nas niezwłocznie po otrzymaniu decyzji z niemieckiego urzędu skarbowego, która budzi Państwa niepokój, ponieważ na złożenie odwołania jest tylko miesiąc! Owszem, zazwyczaj wymagamy dodatkowych druków, poświadczeń, co często jest odbierane przez klientów jako kłopotliwe. Jednak zdanie na ten temat ulega zmianie po spojrzeniu na wysokość późniejszego przelewu zwrotu podatku z niemieckiego Finanzamt. Zebranie kilku dokumentów często pozwala uzyskać zwrot wyższy o kilkaset Euro, a często kwoty te liczyć możemy w tysiącach.

Opłaty za rozliczenie podatku z Niemiec

Bardzo istotną, zazwyczaj decyzyjną kwestią, jest również wysokość opłat za rozliczenie. I tu nasuwa się kolejne dobrze znane powiedzenie: taniej nie zawsze znaczy lepiej. Firmy rozliczające podatek z Niemiec, oferujące swoje usługi w zbyt atrakcyjnych cenach, nie spełniają warunków o których pisaliśmy powyżej.

Na co jeszcze zwrócić uwagę?

Zaufanie do biura rozliczeniowego jest bardzo istotne, ale jeszcze bardzie istotne jest to, aby było to biuro godne zaufania. Warto sprawdzić jakie są opinie na temat biura, wśród znajomych, czy też w Internecie. Czy fachowo podchodzą do swoich obowiązków, zadają więcej pytań niż inne firmy? Tłumaczą po co im konkretne informacje i dokumenty, oraz jakie druki należy kompletować podczas trwania roku podatkowego? No i najważniejsze- jak długo prowadzą działalność? Nasza firma działa na rynku od ponad 20 lat, na co przedkłada się ogromne doświadczenie, zarówno w rozliczaniu podatku z Niemiec jak i innych krajów, we wnioskowaniu o niemiecki zasiłek rodzinny Kindergeld i zasiłek na dzieci z Norwegii