Zmiany w holenderskim prawie pracowniczym od lipca 2015

Zmiany w prawie pracy obowiązującym na terenie Królestwa Niderlandów dotyczą podziału tamtejszych pracowników na stałych oraz tymczasowych. W rzeczywistości zostanie ułatwione pracodawcom zwalnianie pracowników zatrudnionych na stałe lub na dłuższe okresy czasu oraz utrudnienie w zwolnieniu pracownika tymczasowego. Aktualnie, przed samym wakacyjnym sezonem przygotowaliśmy skrót informacji związanych z tą drugą sytuacją. Jakie zmiany w prawie pracy w Holandii wpłyną na pracowników tymczasowych z Polski?

Przede wszystkim w sytuacji, gdy Polacy podejmują zatrudnienie za granicą powinni znać swoje prawa i obowiązki. Podejmując pracę w Królestwie Niderlandów warto zwrócić uwagę na legalność takiej posady, aby w przyszłości móc m.in. odzyskać zwrot podatku z Holandii. Dodatkowo, podejmując pracę nawet na kilka miesięcy, legalnie, czyli zgodnie z prawem, poza świadczeniami mamy bezpieczeństwo i szansę na stałe zatrudnienie, gdy minie okres zatrudnienia tymczasowego. W Holandii już od 1 lipca każdy, kto pracował tymczasowo przez okres dłuższy niż 2 lata ma obowiązek “z automatu” uzyskać stałe zatrudnienie.

Dodatkowo, jeżeli kontakt podpisuje się na 6 miesięcy, pracodawca ma obowiązek na miesiąc przed zakończeniem umowy otrzymać pisemnie informację o tym fakcie. W takiej sytuacji pracownik uzyskuje przez kolejne 6 miesięcy pensję, rozlicza zwrot podatku z Holandii za pracę za granicą i uwaga… W sytuacji, kiedy pracodawca zapomni poinformować pracownika o upływającej umowie, pracownik ma prawo domagać się od niego odszkodowania w wysokości miesięcznego wynagrodzenia w związku z niedopełnieniem swojego obowiązku. Wynagrodzenie to jest wypłacane tuż po zakończeniu umowy.