Zadzwoń lub napisz

+48 32 297 39 04 +48 602 370 506 +48 510 222 266 +48 500 221 797 info@zwrotpodatkow.pl

lub

skorzystaj z formularza

Konstytucyjne prawo na dwa sposoby. Służby wywiadowcze w USA

Konstytucyjne prawo na dwa sposoby. Służby wywiadowcze w USA

Pewna informacja przesłoniła pierwszy dzień obrad szczytu Unii Europejskiej. Zdaniem Szefa Rady Europejskiej Hermana Van Rompuy, ostatnimi czasy miało miejsce głębokie zaniepokojenie wśród Europejczyków. Wywołane ono było najnowszymi doniesieniami, że niemiecka kanclerz Angela Merkel była celem inwigilacji prowadzonej przez amerykańską Agencję Bezpieczeństwa Narodowego (NSA).
Akcja i reakcja Niemiec i Francji.

Niemcy i Francja żądają rozmów z USA w celu wyjaśnienia, najpóźniej do końca roku zasad działania służb wywiadowczych. Stało się to w wyniku afery związanej z prowadzoną przez wywiad USA inwigilacą. Oczekiwania dwóch europejskich państw całkowicie popierają przywódcy pozostałych państw UE, jak i sama Bruksela.

Więcej na temat UE przeczytać można w artykule:

Nowe regulacje na „żłobkowym” poziomie. Niemiecka polityka prorodzinna. Cz.2 )

Argumentami dołączenia się do wniosku szefów państw i rządów Wspólnoty, były bliskie ich relacje oraz przekonanie o partnerstwie opartym na szacunku i zaufaniu. Według prezydenta Francji Francois Hollande’a inicjatywa ma spowodować ustalenie jasnych zasad dotyczących pracy wywiadów. Dodał, iż: „Pierwsza zasada byłaby taka, że nie kontrolujemy telefonów osób, które spotykamy na międzynarodowych szczytach (…) Nie gromadzimy też informacji, które mogą zagrażać wolności.” Zwrócił on jednak uwagę na konieczność walki z terroryzmem, która stanowi istotną kwestię w temacie działań służb wywiadu na całym świecie.
Skandal związany z podsłuchem niemieckiej kanclerz Angeli Merkel paradoksalnie nie wpłynął na prace dotyczące planów reformy przepisów o ochronie danych osobowych, obejmujących także firmy spoza Europy. Brytyjczycy stawiali opór, co do terminu przyjęcia reformy. Początkowo była mowa o przyjęciu jej w 2014 roku, jednakże ostatecznie ustalono go na 2015 rok. Szef rady europejskiej Van Rompuy tłumaczy: „Były wątpliwości czy możemy finalnie przyjąć (przepisy) przed zakończeniem kadencji Parlamentu Europejskiego (w maju 2014 r.). Zaznaczyliśmy, że może to nastąpić szybko, ale w każdym przypadku budowa wspólnego rynku cyfrowego musi się zakończyć do 2015 r. A 2015 r. zaczyna się 1 stycznia.”

Bezpieczeństwo związane z zagrożeniami atakami terrorystycznymi są niesłychanie istotnym argumentem funkcjonowania służb wywiadu. Niemniej jednak należałoby znaleźć umiar w tych działaniach, aby nie doszło do nadużyć. W takim przypadku łatwo o pomyłki i osądy, które zbyt frywolnie interpretują rzeczywistość zagrażając niewinnym obywatelom. To przecież my – obywatele Europy jesteśmy grupą, którą należy chronić, a nie podejrzewać i inwigilować.