Już obowiązuje! Nowa stawka minimalnego wynagrodzenia w Wielkiej Brytanii

Jak co roku, 1 października zmianie uległa płaca minimalna w Wielkiej Brytanii. Zmieniła się na korzyść pracowników. Do tej pory minimalna płaca wynosiła 6,31 funtów za godzinę. W chwili obecnej kwota ta wzrosła do 6,50 GBP, czyli o 3 procent. Może się wydawać, że to niewielka zmiana, jednak w skali roku pracownicy zarabiający minimalną stawkę zyskają nawet 380 funtów. Zmiana ta dotyczy osób dorosłych, czyli według brytyjskiego prawa, tych powyżej 21go roku życia. Dla młodszych pracowników przewidziane są inne stawki minimalne: dla osób w przedziale 18-20 lat- 5,13 GBP, czyli o 10 pensów więcej, dla 16 i 17-latków więcej o 7 pensów, czyli 3,79 GBP. Stażyści będą zarabiać o 5 pensów więcej, a ich pensja minimalna wyniesie 2,73 funtów.

Minimalna stawka godzinowa obejmuje wszystkie osoby pracujące na terenie Wielkiej Brytanii, w tym także emigrantów. Dotyczy nie tylko pracowników zatrudnionych na pełen etat, ale także tym pracującym dorywczo lub sezonowo, zdalnie lub na umowę o dzieło, pracującym na okresie próbnym, stażu, zatrudnionym przez agencję pośrednictwa pracy. Stawka minimalna nie obejmuje natomiast dzieci poniżej 16go roku życia, przedsiębiorcom działającym na zasadzie samozatrudnienia, więźniom, osobom odbywającym staż z urzędu pracy, studentom odbywającym praktyki w ramach studiów oraz ludzi przebywających na Wyspach w ramach programów takich jak Erasmus, Leonardo da Vinci, itp.

Warto pamiętać, ze ustalona przez państwo stawka minimalna jest kwotą brutto i pracodawca odlicza od niej podatek dochodowy, składkę na ubezpieczenie społeczne oraz premie i prowizje zależne od jakości wykonywanej pracy. Do pensji minimalnej nie wlicza się zaliczek na poczet rent i emerytur, nadgodzin, napiwków, odpraw, dodatków z tytułu niebezpiecznej pracy ani żadnych kosztów, jakie pokrywa pracownik w związku z wykonywanym zawodem.