Dokument niezbędny do rozliczenia podatku z Niemiec część I

Najważniejszym dokumentem, koniecznym do starania się o zwrot podatku z Niemiec jest niemiecka karta podatkowa- Lohnsteuerbescheinigung. Jak większość niemieckich słów dla Polaków- brzmi skomplikowanie, a to nic innego jak odpowiednik polskiego Pit-11, który pracodawca powinien wydać po zakończonym roku podatkowym.

Kiedy wydawana jest Lohnsteuerbescheinigung – niemiecka karta podatkowa?

W odróżnieniu od zasad panujących w Polsce, nie ma jasno określonego prawem terminu, w którym niemiecki pracodawca musi wydać pracownikowi dokumenty niezbędne do rozliczenia podatku z Niemiec. Z doświadczenia wiemy jednak, że  dokument ten, jest wydawany pracownikom zazwyczaj w okresie od lutego do kwietnia. Co istotne, niemiecka karta podatkowa- Lohnsteuerbescheinigung zostaje wydana tylko i wyłącznie w przypadku gdy zaliczki na podatek są odprowadzone do niemieckiego Urzędu Skarbowego- Finanzamt.

Co zrobić, jeśli pracodawca nie wydał karty podatkowej, na podstawie której składany jest wniosek o niemieckie rozliczenie?

W takiej sytuacji, pierwszym krokiem jaki powinniśmy podjąć jest napisanie oficjalnego pisma do pracodawcy z prośbą o wydanie tego druku. Jeśli nie przyniesie to efektu, możemy Wam pomóc. Nasza firma zajmuje się nie tylko odzyskiwaniem zwrotu podatku z Niemiec, ale również wyjaśnianiem pozostałych spraw. Więcej na ten temat znajdziecie w zakładce odzyskiwanie dokumentów pracowniczych.

Czy wnioskując o zwrot podatku z Niemiec mamy obowiązek rozliczyć się z podatku w Polsce?

Wiążąca Polskę i Niemcy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania stanowi, iż posiadając dochód opodatkowany na terenie Polski, jesteśmy bezwzględnie zobowiązani wykazać  w polskim urzędzie również dochody uzyskane na terenie Niemiec. Tak samo, wnioskując o zwrot podatku z Niemiec, jesteśmy zobowiązani wykazać przed Finanzamt uzyskane w Polsce dochody. Dokonuje się tego poprzez dołączenie do dokumentacji druku EU/EWR, opieczętowanego przez polską skarbówkę. Co istotne, musi być on dostarczony, nawet gdy nie osiągnęliśmy żadnego dochodu w Polsce. Większość polskich urzędów wymaga w takiej sytuacji złożenia tzw. zeznania zerowego PIT36+ZG (z wykazaniem dochodu z zagranicy), na postawie którego są w stanie poświadczyć brak dochodu w Polsce.

Śledźcie naszego bloga na bieżąco, gdyż w następnej części przybliżymy Wam znaczenie najistotniejszych danych, zawartych na niemieckiej karcie podatkowej.