Szczęśliwa trzynastka. Unijne ubezpieczenia nareszcie uregulowane. Cz. 1

Wiele lat musiało minąć, zanim kraje należące do Unii Europejskiej wspólnie uzgodnią reguły dotyczące firm ubezpieczeniowych. Nic dziwnego, w końcu do rozmów zasiadali przedstawiciele europejskich państw, którzy pragnęli przedstawić swój punkt widzenia. Ale ostatecznie ustalone zostały zasady, w których firmy ubezpieczeniowe do 2016 roku mają obowiązek posiadania dostatecznego kapitału dla bezpieczeństwa właścicieli polis.

Po latach odroczeń i sporów

Miejmy nadzieję, że fakt 13 – letnich prac nad zasadami dotyczącymi ubezpieczeń nie będzie dla członków Unii pechowy. W roku 2009 Unia Europejska zatwierdziła zestaw przepisów o płynności (Solvency II). Miały one wejść w życie trzy lata później, czyli w 2012 roku. Obecnie mamy do czynienia z sytuacją, w której eurodeputowani oraz przedstawiciele członkowskich krajów Wspólnoty ostatecznie zakończyli pracę nad regułami firm ubezpieczeniowych w Brukseli.

Inne informacje na temat dyrektyw Unii znaleźć można w artykule: Ratowanie skutków kryzysu. Propozycja Komisji w sprawie upadłości.

Uczestnicząca w negocjacjach Brytyjka Sharon Bowles stwierdziła: „To dobra umowa dla Unii i dla podmiotów ubezpieczających.” Mimo, iż zgodnie z ustaleniami początkiem wprowadzania reformy unijnej będzie styczeń 2016 roku, to jednak liderzy w tej branży: Prudential, Aviva, Allianz, AXA i Generali nie szczędzili milionów euro na przygotowania.

Wszystkie kraje należące do Wspólnoty są zgodne, iż porozumienie spowoduje rozprężenie niepewnej w tym temacie sytuacji gospodarczej. Niemniej jednak najbardziej odetchnęły Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja, które w analizowanej sprawie miały bardzo dużo do powiedzenia.

Więcej na temat zasad wprowadzanych przez UE znaleźć można także w artykule: Szanse czy zagrożenia? Zawody regulowane w Unii Europejskiej. Cz. 1.