Zadzwoń lub napisz

+48 32 297 39 04 +48 602 370 506 +48 510 222 266 +48 500 221 797 info@zwrotpodatkow.pl

lub

skorzystaj z formularza

Strefa małej emisji dla całego Londynu

Strefa małej emisji dla całego Londynu

Europejscy operatorzy ciężarówek, autobusów i autokarów już teraz muszą działać, jeżeli chcą uniknąć płacenia dziennej opłaty po uruchomieniu Strefy Małej Emisji w aglomeracji Londynu, w dniu 4 lutego 2008.

Pojazdy z Unii Europejskiej, które spełniają normy Strefy Małej Emisji lub kwalifikują się do zwolnienia z opłat lub 100 proc. zniżki, muszą zostać zarejestrowane w Transport for London (TfL), jeżeli mają poruszać się po tej strefie. Ulotkę informacyjną oraz formularze rejestracyjne można znaleźć na stronie www.tfl.gov.uk/lezlondon lub otrzymać, dzwoniąc pod numer +44 (0) 207 310 8998. Wymagane będzie potwierdzenie w postaci dokumentacji. Dla pojazdów zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii, będzie to Certifkat Małej Emisji (ang. Low Emission Certificate) wystawiony przez VOSA po przeprowadzeniu testu pojazdu. Dla pojazdów zarejestrowanych poza Wielką Brytanią będzie to certyfikat potwierdzający typ silnika.

Wszystkie europejskie pojazdy, które nie spełniają norm emisyjnych dla Strefy Małej Emisji, będą podlegały dziennej opłacie w wysokości £200, umożliwiającej poruszanie się w tej strefie. Jeżeli opłata ta nie zostanie uiszczona, a pojazd nie spełnia powyższych norm, zostanie wystawiona dzienna grzywna w wysokości £1000. Wszystkie nałożone grzywny będą egzekwowane przez specjalną europejską agencję windykacyjną.

Strefa Małej Emisji, która wejdzie w życie 4 lutego 2008, ma na celu redukcję zanieczyszczeń spowodowanych przez ruch drogowy oraz poprawę zdrowia oraz jakości życia londyńczyków poprzez zachęcenie operatorów dużych pojazdów z silnikiem diesla do “oczyszczenia” swojej floty. Ciężarówki, autobusy i autokary będą musiały spełniać określone normy dotyczące emisji, a w razie ich niespełnienia będą podlegały dziennej opłacie. Strefa będzie pokrywać większość aglomeracji Londynu i będzie obowiązywać 24 godziny na dobę przez wszystkie dni w tygodniu, przez cały rok. Uruchomienie Strefy Małej Emisji będzie odbywać się w następujących fazach:

Cięższe ciężarówki

Od 4 lutego 2008 ciężarówki o wadze powyżej 12 ton z silnikiem diesla będą musiały spełniać normę Euro III w zakresie cząstek stałych. Obejmuje to ciężkie pojazdy z silnikiem diesla o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton, łącznie z pojazdami dostawczymi, samochodami kempingowymi, pojazdami do transportu koni i innymi pojazdami specjalistycznymi.

Autobusy, autokary i lżejsze ciężarówki

Od lipca 2008 norma Euro III w zakresie cząstek stałych będzie miała także zastosowanie w przypadku ciężkich pojazdów z silnikiem diesla o dopuszczalnej masie całkowitej między 3,5 a 12 ton, łącznie z pojazdami dostawczymi, samochodami kempingowymi, pojazdami do transportu koni i innymi pojazdami specjalistycznymi.

Norma ta dotyczyć także będzie autobusów i autokarów: pojazdów pasażerskich z silnikiem diesla powyżej 8 miejsc siedzących plus siedzenie kierowcy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 5 ton.

Duże pojazdy dostawcze

Od października 2010 norma Euro III w zakresie cząstek stałych będzie także mieć zastosowanie do pojazdów z silnikiem diesla od 1,205 tony bez obciążenia do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej oraz przyczep kempingowych i karetek pogotowia od 2,5 tony do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej. Dodatkowo, mikrobusy z silnikiem diesla, określone jako pojazdy pasażerskie powyżej 8 miejsc siedzących plus siedzenie kierowcy, poniżej 5 ton dopuszczalnej masy całkowitej.

Jeżeli można wykazać, że pojazdy zarejestrowane w krajach Unii Europejskiej są zgodne z normą Euro III w zakresie cząstek stałych i zostały zarejestrowane w TfL, nie będą podlegały opłacie w Strefie Małej Emisji. Pojazdy niespełniające normy mogą zostać przystosowane przez zamontowanie systemów ograniczających zanieczyszczenia. Niektóre pojazdy z certyfikatami Euro II i Euro I zarejestrowane przed 1 października 2001 mogą mieć wystarczająco niski poziom emisji cząstek stałych, aby spełniać normę Euro III dla cząstek stałych bez potrzeby modyfikacji. Operatorzy powinni sprawdzić to na stronie internetowej lub skontaktować się bezpośrednio z TfL w celu uzyskania dodatkowych informacji.

W roku 2012 normy staną się bardziej rygorystyczne i od stycznia 2012 wszystkie ciężarówki, autobusy i autokary z silnikiem diesla będą musiały spełnić normę Euro IV w zakresie cząstek stałych, aby móc poruszać się po Strefie Małej Emisji bez opłat.

Graeme Craig, dyrektor londyńskiej Strefy Małej Emisji w Transport for London, powiedział: “Naszym celem jest uświadomienie właścicieli wszystkich pojazdów zarejestrowanych w Wielkiej Brytanii i Unii Europejskiej, aby skontrolowali swoje pojazdy jak najszybciej. Mogą wtedy podjąć stosowne działania, aby zapewnić, by ich pojazdy spełniały wymogi dotyczące emisji i tym samym uniknęli płacenia wysokiej opłaty dziennej lub grzywien.

Strefa Małej Emisji będzie funkcjonować przy użyciu kamer umożliwiających identyfikację numerów rejestracyjnych pojazdów poruszających się po aglomeracji Londynu. Program ten będzie funkcjonować przez 7 dni w tygodniu i przez wszystkie dni w roku.

Niektóre pojazdy z certyfikatami Euro II i Euro I zarejestrowane przed 1 października 2001 mogą mieć dostatecznie niską emisję cząstek stałych, aby spełnić normy emisji dla Strefy w roku 2008 bez potrzeby modyfikacji. Jedynie pewne specyficzne modele silnika będą zgodne z normami. Dowód na to, że taki silnik spełnia wymagane normy emisji, należy będzie dostarczyć do TfL. Normę emisji pojazdu można poprawić przez zamontowanie filtru cząstek stałych lub filtru, który w znacznym zakresie redukuje ilość cząstek stałych emitowanych z rury wydechowej pojazdu. Operator może także wymienić silnik pojazdu lub przestawić go na zatwierdzone paliwo alternatywne, takie jak CNG (sprężony gaz ziemny). Ten rodzaj modyfikacji pojazdu musi potwierdzić certyfikat wydany przez stosowną instytucję państwową ( w Wielkiej Brytanii jest to VOSA).

Granice Strefy Małej Emisji

Strefa Małej Emisji będzie obejmować większość obszaru aglomeracji Londynu w celu zwiększenia jakości powietrza oraz korzyści zdrowotnych dla wszystkich londyńczyków. Strefa Małej Emisji nie będzie obejmować obwodnicy M25, nawet jeżeli granica strefy przekracza obwodnicę. M25 może być używana przez kierowców jako droga okrężna, jeżeli chcą ominąć strefę. Niektóre autostrady oraz drogi szybkiego ruchu będą także objęte niniejszym programem. Na stronie internetowej www.tfl.gov.uk/lezlondon znajduje się mapa, na której kierowcy mogą sprawdzić granice strefy oraz drogi do niej włączone.