Podatki w Danii – na co zwrócić uwagę?

Wyjazd zarobkowy do Danii warto dobrze przygotować, zarówno pod względem prawnym, jak i podatkowym. Świadomość przepisów i zasad skarbowych jakie obowiązują w Danii może ułatwić stawianie pierwszych kroków w nowym kraju zwłaszcza, gdy planujemy w nim pobyt na dłużej. Przepisy prawa pracy ułatwią nam też sytuację gdy będziemy musieli podpisać umowę o pracę. Wówczas lepiej będziemy mogli zweryfikować zapisy jakie się w niej znajdą. Warto również co nie co doczytać o tym, czym jest zwrot podatku z Danii. Każdy legalnie pracujący w tym niewielkim kraju imigrant może ubiegać się o zwrot pieniędzy, które wpłacał do urzędu przez okres trwania jego zatrudnienia.

Czym jest system podatkowy w Danii?

Na system podatkowy w Danii składają się podatki bezpośrednie (np. podatki od uzyskiwanych dochodów, składki na ubezpieczenie społeczne) i podatki pośrednie (np. VAT, pozostałe podatki nakładane na towary, usługi, mienie, mieszkanie). Podatki pośrednie co do zasady pośrednio obciążają budżet podatnika, ponieważ są ukryte w cenie usług, produktów, czynszu, itp.

Z punktu widzenia Polaków decydujących się na pracę za granicą najważniejszymi kwestiami podatkowymi są obciążenia dochodów uzyskiwanych z tytułu podejmowania legalnego zatrudnienia lub prowadzonej działalności gospodarczej. W obu przypadkach w Danii obowiązuje opodatkowanie dochodów, które zależy od statusu osoby pracującej w tym kraju. Każdy kto podejmuje pracę w Skandynawii, ma również obowiązek rozliczenia się z fiskusem i ubiegania się o zwrot podatku z Danii.

Osoby kwalifikujące się do duńskiego systemu podatkowego podlegają nieograniczonemu obowiązkowi rozliczania się z podatków. Oznacza to, że uzyskując dochody ze stosunku pracy, z prowadzonej działalności gospodarczej również musimy się rozliczyć.

Zanim więc wyjedziemy do Danii warto dowiedzieć się trochę więcej czym jest praca w tym kraju, jakie podatki płacić trzeba i co należy wiedzieć, aby jak najlepiej przygotować się do podjęcia zatrudnienia w nowym kraju.