O dokumentach niezbędnych do rozliczenia podatku z Niemiec

Zakończył się rok podatkowy w Niemczech, który jest zbieżny z rokiem kalendarzowym. To dobry moment na podsumowania, a także rozpoczęcie nowego roku z nową energią do realizacji planów i marzeń. Jest to również dobry czas dla Polaków osiągających dochody na Zachodzie na to, aby przygotować się do rozliczenia z podatku w Niemczech.

Zwrot podatku z Niemiec może okazać się dużym zastrzykiem finansowym, wynikającym z nadpłaty podatku w rozliczeniu z tamtejszym fiskusem. Żeby jednak dobrze rozliczyć podatek, najpierw należy zaopatrzyć się w niezbędne dokumenty. Poniżej opisujemy dokumenty, które powinniśmy uzyskać, aby móc złożyć niemieckie rozliczenie podatkowe.

Dokumentem niezbędnym do rozliczenia podatku z Niemiec jest karta podatkowa (z niem. Lohnsteuerbescheinigung). Karta podatkowa jest odpowiednikiem polskiego formularza PIT11, który pracodawca ma obowiązek przygotować i wydać pracownikom z początkiem nowego roku. Warto jednak pamiętać o tym, że jeśli w ubiegłym roku pracowaliśmy u kilku pracodawców, to każdy z nich powinien oddzielnie wydać nam kartę podatkową.

Zdarza się często, że pracownik ma z wynagrodzenia potrącane różne koszty, np. zakwaterowania czy dojazdu do pracy. Dlatego warto jest zachować wszystkie paski płacowe, a także rachunki, bilety związane z zatrudnieniem, aby móc odliczyć poniesione koszty w zeznaniu podatkowym.

W przypadku jazdy do pracy w Niemczech samochodem prywatnym, chcąc rozliczyć koszty dojazdu w zeznaniu podatkowym, pracownik musi przygotować paragony paliwowe, zaświadczenia ze stacji diagnostycznej o przebytym badaniu technicznym, z wykazanym stanem licznika (z roku poprzedniego, z roku rozliczanego oraz następującego po roku rozliczanym), a także ewentualne rachunki wystawione przez mechanika z tytułu napraw/serwisów samochodu.

Kolejnym istotnym dokumentem jest Anmeldung, na którym znajduje się potwierdzenie naszego dokładnego adresu zamieszkania na terenie Niemiec, a także dokument potwierdzający nadanie numeru ID i Stuernummeru. Istotne jest także zgromadzenie wszelkiej korespondencji z urzędu skarbowego czy od pracodawcy, jaką otrzymaliśmy w trakcie trwania roku podatkowego.
Im szybciej zgromadzimy niezbędne dokumenty związane z pracą w Niemczech, tym mniejsza obawa o to, że nie zdążymy z rozliczeniem podatku.