Nie czekaj i już dziś rozlicz się za pracę w Szwecji

Legalna praca na terenie Szwecji uprawnia do starania się o zwrot podatku z tego kraju zgodnie z polsko-szwedzką umową o unikaniu podwójnego opodatkowania. Im szybciej rozliczymy się ze szwedzkim fiskusem, tym wcześniej otrzymamy swoje pieniądze.

Rozliczenie podatkowe ze Szwecją

Podobnie jak w Polsce, rok podatkowy w Szwecji jest taki sam jak rok kalendarzowy. A to oznacza, iż można już rozliczyć się ze Skatteverket (szwedzkim urzędem podatkowym). W styczniu wszyscy pracujący w tym kraju otrzymują od pracodawcy wykaz przychodów jakie uzyskali w ubiegłym roku. Następnie na przesłanej przez urząd deklaracji podatkowej nanosi się uzyskane dochody, korzysta się z odliczeń i wnosi się o zwrot podatku ze Szwecji najczęściej do pierwszego poniedziałku maja. Rozliczenie więc wygląda bardzo podobnie jak to w Polsce.

Złożona deklaracja podatkowa najczęściej „leży” w szwedzkim urzędzie cztery miesiące i najpóźniej w połowie września większość osób, które ją złożyły, otrzymuje decyzję o ostatecznym wymiarze podatku. Jeśli zapłaciliśmy za mało, musimy dopłacić, natomiast gdy zapłaciliśmy za dużo, otrzymamy zwrot nadpłaconego podatku. Składając deklarację podatkową przez internet na odpowiedź ze Skatteverket możemy liczyć już pod koniec czerwca. Z kolei przy prowadzeniu własnej działalności gospodarczej, decyzję możemy otrzymać nawet w połowie grudnia.

Czekiem czy na konto?

Zwrot podatku ze Szwecji, urząd podatkowy wypłaca na dwa sposoby. Albo jest to bezpośredni przelew na nasz rachunek bankowy podany w deklaracji, albo zostaje wysłany do nas czek (“post”/”bankgiro”) na adres domowy, o ile jesteśmy nadal zameldowani w Szwecji. Mimo wszystko zachęcamy do otwierania rachunku bankowego i podawania go w deklaracji podatkowej, ponieważ realizacja czeku jest odpłatna i wymaga osobistego stawienia się w oddziale banku w określonym na czeku terminie. Wybierając więc przelew oszczędzamy zarówno swój czas, wygodę, jak i pieniądze.