Jakie korzyści finansowe można odnieść rozliczając podatek w Niemczech?

Obowiązek rozliczenia się z podatku dotyczy każdego podatnika na całym świecie. Jednocześnie w każdym kraju obowiązują inne, ustalone przez przepisy prawa zasady dotyczące rozliczeń. Dziś podpowiadamy o czym warto pamiętać dokonując rozliczenia podatkowego do niemieckiego fiskusa.

Polacy, którzy są zatrudnieni legalnie na terenie Niemiec i dysponują niemieckim numerem podatkowym są zobowiązani do złożenia rocznego rozliczenia w tamtejszej skarbówce. Taki obowiązek mają nie tylko osoby pracujące na umowę o pracę u niemieckiego pracodawcy, ale także prowadzący działalność gospodarczą na terenie Niemiec oraz emeryci i renciści i wszyscy pobierający swoje świadczenia, w tym świadczenia socjalne i zasiłki za zachodnią granicą.

W przypadku rozliczenia podatkowego na terenie Niemiec, podobnie jak przy rozliczeniach w Polsce może spotkać się z jedną z dwóch sytuacji. Będzie to albo niedopłata podatku dochodowego, od której wynika konieczność zapłaty na rzecz urzędu brakującego zobowiązania lub też nadpłata podatku czyli inaczej możliwość starania się o zwrot podatku z Niemiec.

Aby osiągnąć dodatkowe korzyści z rozliczenia podatkowego w Niemczech należy dołączyć odpowiednie dokumenty potwierdzające prawo do skorzystania z określonej ulgi. Przy rozliczeniu podatku z Niemiec możemy odliczyć min. koszty zakwaterowania na terenie Niemiec, koszty dojazdów z Polski do Niemiec oraz koszty dojazdów między miejscem zamieszkania w Niemczech, a między miejscem pracy w Niemczech, diety z tytułu zmiany miejsca pracy. Ponadto dużą ulgą jest możliwość rozliczenia wspólnie z małżonkiem, kiedy praca na terenie Niemiec odbywa się powyżej 183 dni oraz wówczas kiedy małżonkowie mają jeden wspólny meldunek w Polsce.

Zeznanie podatkowe w Niemczech należy złożyć do właściwego urzędu skarbowego. Jest to najczęściej urząd odpowiadający podanemu niemieckiemu adresowi zamieszkania lub zameldowania lub urząd, w jakim dokonana została rejestracja podatnika. Każda osoba, która była zarejestrowana na trzeciej klasie podatkowej ma obowiązek rozliczania się do 31.05. następnego roku. To samo dotyczy osób zarejestrowanych na innych klasach podatkowych, które pracują na terenie Niemiec powyżej pół roku i posiadają nieograniczony obowiązek podatkowy.