Co należy zrobić, aby otrzymać środki z Feriepenge?

Jakie korzyści finansowe możesz uzyskać wyjeżdżając do pracy na terenie Danii? Przede wszystkim otrzymasz comiesięczne wynagrodzenie od swojego pracodawcy. Możesz także otrzymać zwrot podatku za pracę w Danii, jeśli w odpowiednim terminie złożysz poprawne zeznanie podatkowe do duńskiego Urzędu Skarbowego. Dodatkową korzyścią płynącą z pracy w Danii jest możliwość starania się o odzyskanie Feriepenge. Bardzo dużo osób zadaje nam pytanie w jaki sposób można ubiegać się o należne im środki urlopowe oraz co to jest Feriepenge? W dalszej części artykułu dokładnie wyjaśnimy pojęcie, a także w jaki sposób można najprościej i najszybciej ubiegać się o zwrot należnego ekwiwalentu,  zatem zachęcamy do lektury.

Co to jest Feriepenge?

Feriepenge to świadczenie pieniężne za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, przysługujący każdej osobie, która legalnie pracowała lub nadal pracuje na terenie Danii. Za każdy przepracowany miesiąc pracownik otrzymuje około 2,08 dnia urlopu – w skali całego roku jest to łącznie 25 dni, czyli 5 tygodni. Urlop wypoczynkowy jest możliwy do wykorzystania z pewnym przesunięciem. Dla przykładu jeśli przepracowałeś cały 2017 rok, wypracowany urlop w ciągu tego roku możesz wykorzystać dopiero od 1 maja 2018 roku, do końca kwietnia 2019 roku. Ważne, aby 3 tygodnie urlopu wykorzystać w tzw. okresie wakacyjnym, który trwa od 1 maja do 30 września.

W jaki sposób możesz sprawdzić wysokość świadczenia urlopowego?

Pracodawca musi odprowadzić składki na rzecz urlopu wypoczynkowego do kasy urlopowej, tzw. Feriekonto w wysokości 12,5% od wynagrodzenia brutto, minus 8% na cele socjalne. Ponadto pracodawca od 12,5% musi także odprowadzić należny podatek. Feriepenge  można wypłacić z kasy urlopowej. W jaki sposób możesz sprawdzić wysokość należnego zwrotu środków urlopowych? W marcu roku następnego po zakończeniu roku podatkowego, który w Danii trwa od 1 stycznia do 31 grudnia rozpoczyna się wysyłka korespondencji do pracowników z Feriepengeinfo. Dokument uwzględnia wysokość środków za niewykorzystany urlop oraz informację gdzie są te środki ulokowane – u pracodawcy, czy w kasie urlopowej. Jeśli Feriepenge jest ulokowane u pracodawcy, koniecznie musisz się z nim skontaktować, aby wypłacił Ci należne świadczenie pieniężne. Natomiast jeśli środki są ulokowane w Feriekonto, to na podstawie dokumentu z Feriepengeinfo za pośrednictwem naszego biura można złożyć wniosek o wypłacenie przysługującego ekwiwalentu urlopowego.

Co to jest NemKonto?

Środki urlopowe są wypłacane w ciągu 2-3 miesięcy od momentu wysłania kompletnego wniosku do Danii. Cała procedura może się wydłużyć w przypadku nieposiadania zarejestrowanego NemKonta, które stanowi podstawową kwestię przy ubieganiu się o wypłacenie ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Dopiero po zarejestrowaniu konta bankowego w NemSystem następuje wypłata świadczenia urlopowego.

NemKonto jest to rachunek bankowy podatnika, który musi być zarejestrowany w duńskim Urzędzie Skarbowym. Za jego pośrednictwem SKAT może wypłacić środki z nadpłaconego podatku, wypłaty różnych świadczeń, czy też właśnie z Feriepenge. Niezarejestrowany numer konta bankowego w duńskim NemSystem spowoduje wstrzymanie wypłaty wyżej wymienionych środków. Procedura aktywacji NemKonta polega na wysłaniu odpowiednich dokumentów do duńskiego Urzędu. W odpowiedzi zwrotnej, maksymalnie w ciągu 20 tygodni Urząd wysyła tzw. pismo aktywacyjne, dzięki któremu, jak sama nazwa wskazuje, można aktywować NemKonto. Kod, który znajduje się w tym piśmie ma 60 dni ważności. Po aktywacji NemKonta, środki z Feriepenge są wypłacone w ciągu około 3 tygodni.

Procedura składania wniosku w duńskim Urzędzie o wypłatę Feriepenge

Składanie wniosku o wypłatę Feriepenge to minimum formalności – wystarczy wypełnić odpowiednie dokumenty, podać datę zakończenia pracy na terenie Danii lub w przypadku dalszej pracy – podać dni wykorzystanego urlopu wypoczynkowego. Dodatkowym warunkiem jest posiadanie numeru podatkowego CPR. Nasi specjalności sprawdzają poprawność dokumentów, wysyłają dokumenty do duńskiego Urzędu i kontaktują się z urzędnikami w sprawie naszych klientów. Cała procedura kończy się wypłatą środków Feriepenge na NemKonto podatnika.

W celu uzyskania pomocy zachęcamy do kontaktu telefonicznego lub mailowego bezpośrednio z naszym biurem.