5 lat na rozliczenie podatku z Holandii

Pracowałeś legalnie na terenie Holandii? Otrzymałeś od pracodawcy Jaaropgaaf i nie wiesz co to za dokument oraz co należy z nim zrobić? Zachęcamy do lektury niniejszego artykułu, w którym udzielimy odpowiedzi na powyższe pytanie i przybliżymy procedurę rozliczenia podatku z tego kraju.

Co to jest Jaaropgaaf?

Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest Jaaropgaaf. Otóż, to nic innego jak holenderska karta podatkowa, która musi zawierać uzyskany dochód, zaliczki na podatek dochodowy, a także ubezpieczenie zdrowotne  i społeczne. Można go zatem śmiało porównać do naszego polskiego PIT”u-11. Tak jak w przypadku PIT”u-11, Jaaropgaaf jest wystawiany przez pracodawcę po zakończonym roku podatkowym. Zazwyczaj odbywa się to połowy marca.

Karta ta jest niezbędna do rozliczenia podatku przed holenderskim Urzędem Skarbowym - Belastingdienst. Należy ją więc przechowywać w bezpiecznym miejscu i nie należy jej wyrzucać! Jeśli w danym roku podatkowym posiadałeś kilku pracodawców, to od każdego z nich otrzymasz osobny Jaaropgaaf. Pamiętaj, że w takiej sytuacji masz obowiązek uwzględnienia wszystkich swoich dokumentów rozliczeniowych w jednym zeznaniu podatkowym.

Jednocześnie informujemy, że nie ma jednolitego wzoru Jaarpgaafu, gdyż każdy pracodawca wystawia go według własnego uznania.

Podatek holenderski, podstawowe informacje

Wiesz już czym jest Jaaropgaaf? Doskonale! Czas, abyś poznał więcej informacji na temat podatku holenderskiego!

Cała procedura rozliczeniowa nie jest skomplikowana, więc tym bardziej zachęcamy do złożenia kompletnego wniosku w holenderskim Urzędzie Skarbowym. O zwrot podatku z Holandii możesz się starać do pięciu lat wstecz. Na chwilę obecną jest więc to możliwe za lata: 2014, 2015, 2016, 2017 oraz 2018. Należy tu zauważyć, iż w 2019 roku ostatnim rokiem, za który możesz odzyskać swój holenderski podatek jest 2014 rok! Dokładnie do 31.12.2019r. przyjmowane są przez holenderski urząd, wnioski o rozliczenie podatku za 2014 rok. Zatem każda osoba która podejmowała legalnie zatrudnienie na terenie Holandii w 2014 roku i nie złożyła  swojej deklaracji podatkowej, ma jeszcze możliwość starania się o zwrot nadpłaconego podatku. Nasze biuro będzie przyjmowało kompletne dokumenty na rozliczenie 2014 roku do końca listopada.

Od czego uzależniona jest wysokość zwrotu podatku?

Wysokość zwrotu z Holandii uzależniona jest od wielu czynników, m.in.:

• wysokości uzyskanego wynagrodzenia,
  • wysokości zapłaconych zaliczek na podatek dochodowy,
  • okresu zatrudnienia w Holandii,
  • tamtejszej formy zamieszkania (meldunek stały/tymczasowy/brak meldunku),
  • okresu za jaki zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie,
  • zastosowanych ulg podatkowych,
  • wysokości uzyskanych przychodów w danym roku poza terenem Holandii.

Kiedy nabywasz obowiązek podatkowy?

Obowiązek podatkowy nabywasz w momencie, gdy Twój szacunkowy zwrot podatku jest wyższy niż 14 euro, bądź gdy dopłata do Belastingdienst przekracza 45 euro.

Zdarzają się sytuacje, w których holenderski Urząd Skarbowy wysyła do podatnika wezwanie do rozliczenia, tym samym nakładając na tą osobę obligatoryjny obowiązek złożenia deklaracji. Wezwanie może mieć formę urzędowego pisma lub formularza rozliczeniowego. W obu przypadkach fiskus dokładnie wskazuje datę, do której należy odesłać dokumenty, a jej przekroczenie grozi nałożeniem kary finansowej od 369 euro wzwyż. Posiadając meldunek na terenie Holandii również musisz się liczyć z tym, że spoczywa na Tobie obowiązek złożenia deklaracji.

Zalety kalkulacji za pośrednictwem naszego biura

Już podczas pierwszego kontaktu z naszym biurem, masz możliwość skorzystania z bezpłatnej kalkulacji opłacalności Twojego rozliczenia.

Dzięki niej, możemy poinformować Cię, o wysokości zwrotu, bądź ewentualnej dopłacie do urzędu. Możemy również ustalić czy w Twoim przypadku zaistniał obowiązek rozliczenia i czy jesteś zobowiązany do rozliczenia przed holenderskim Urzędem Skarbowym.

Niezbędne dokumenty rozliczeniowe

Kolejnym etapem jest uzupełnienie kompletu dokumentów, które otrzymasz z naszego biura wraz z listą druków, jakie dodatkowo musisz nam dostarczyć. Są nimi m.in.:

• kopia dowodu osobistego,
  • zaświadczenie z banku o posiadaniu rachunku bankowego (dotyczy osób, które nie posiadają zarejestrowanego konta bankowego w holenderskim Urzędzie Skarbowym),
  • zaświadczenie o dochodach z polskiego Urzędu Skarbowego,
  • PIT-11 z Polski,
  • dokumenty rozliczeniowe z innych krajów.

Efekt finalny rozliczenia podatku z Holandii

Komplet dokumentów wysyłamy do urzędu. Następnie oczekujemy na wydanie decyzji podatkowej, która zostanie wysłana na Twój adres korespondencyjny, w przedziale czasowym 3-6 miesięcy od dnia dostarczenia deklaracji do Belastingdienst.

Pamiętaj, że całą korespondencję otrzymaną z Holandii należy nam przesyłać, abyśmy mogli sprawdzić czy rozliczenie przebiega zgodnie z procedurą. Czasami bywa tak, że urząd potrzebuje dodatkowych informacji, bądź dokumentów, więc tym ważniejsze jest bieżące sprawdzanie poczty i jak najszybsze dostarczanie nam jej.

Kontakt z holenderskim fiskusem leży po naszej stronie, tak więc nie musisz się przejmować brakiem znajomości języka, czy wysokością kosztów związanych z wysyłką ewentualnych dodatkowych dokumentów. Urząd zazwyczaj wysyła w pierwszej kolejności wstępną decyzję, czyli Voorlopige Aanslag, a dopiero później ostateczną, czyli Aanslag. Procedurę rozliczeniową kończy naturalnie otrzymanie należnego zwrotu podatku na Twoje konto bankowe.