Zasiłki na dzieci w Norwegii – informator dla rodzin z dziećmi cz.1.

Coraz częściej Polacy decydują się na rodzinne wyjazdy zarobkowe, często długoterminowe i w taki sposób pozostają w Norwegii nawet po kilka-, kilkanaście lat. Wówczas korzystnie dla nich jest poznać przepisy podatkowe jakie obowiązują w krainie Fiordów, jak również instytucje, do jakich mogą się udać, by uzyskać np. dodatkowe świadczenia.

Polskie rodziny mieszkające w Norwegii z dziećmi, w których ojciec i/lub matka są legalnie zatrudnieni w tym kraju (na umowę o pracę) mogą liczyć na wsparcie finansowe, jakie pozwoli na pokrycie części wydatków ponoszonych na utrzymanie dzieci. To świadczenie to tzw. norweski zasiłek rodzinny oraz zasiłek opiekuńczy.

Zasiłek rodzinny w Norwegii jest wsparciem norweskiego podatnika z tytułu wydatków na utrzymywane przez niego dzieci. Z kolei zasiłek opiekuńczy (tzw. zasiłek dodatkowy) to wsparcie dodatkowe dla rodziny z małymi dziećmi, tj. od 1 do 2 roku życia.

O świadczenia takie jak norweski zasiłek rodzinny i zasiłek opiekuńczy można się starać w sytuacji bycia podatnikiem w krainie fiordów, czyli np. podpisując umowę o pracę w Norwegii, czy prowadząc tam działalność gospodarczą. Podstawowym warunkiem jest tutaj odprowadzanie do norweskiego budżetu składek na ubezpieczenie społeczne, czyli trygdeavgift.

Obecnie stawka podstawowa zasiłku rodzinnego wynosi 970 koron norweskich miesięcznie na każde dziecko, a zasiłku opiekuńczego 6 000 NOK. Różnica wynika z faktu, że zasiłek opiekuńczy wypłacany jest maksymalnie przez okres 12 miesięcy do ukończenia przez dziecko 2 roku życia. Ponadto istnieje tzw. zasiłek rozszerzony dla samotnego rodzica, który polega na tym, że rodzic otrzymuje o 970 NOK na jedno dziecko więcej niż faktyczna liczba dzieci.

O tym w jaki sposób starać się o zasiłki na dzieci w Norwegii podpowiemy już w kolejnym cyklu artykułów: Zasiłki na dzieci w Norwegii – informator dla rodzin z dziećmi cz.2.