Wakacyjna praca za granicą. A gdzie zapłacimy podatek?

Wakacje to dla jednych czas wypoczynku, a dla innych okres prac sezonowych. Polacy, w tym najczęściej uczniowie i studenci decydują się na wakacyjne zarobkowanie za granicą. A co z podatkiem jaki trzeba rozliczyć?

Podejmując sezonowe i tymczasowe zatrudnienie za granicą, po powrocie do Polski pada pytanie, gdzie należy się rozliczyć. Czy praca wakacyjna poza naszym krajem oznacza konieczność rozliczenia się tam, gdzie byliśmy zatrudnieni?

W zależności od kraju, w jakim byliśmy zatrudnieni, istnieją inne obowiązki podatkowe z tytułu podejmowania legalnych prac zarobkowych. W każdym wypadku jednak podstawą do rozliczenia będą odcinki wypłat otrzymywane od zagranicznego pracodawcy. W związku z tym, pracując za granicą należy zbierać dowody wypłaty zarobków i każdorazowo przywozić je ze sobą do Polski.

Po powrocie do kraju po pracy sezonowej warto znaleźć chwilę, aby skontaktować się z biurem podatkowym w kwestii zasady rozliczeń za granicą. Od zarobków zagranicznych z takich krajów jak np. Niemcy, Wielka Brytania, Bułgaria, czy też Francja stosuje się zasadę wyłączenia z obowiązku opodatkowania w Polsce. Z kolei proporcjonalne odliczenie podatkowe stosuje się przy wynagrodzeniach uzyskiwanych w Belgii czy np. Stanach Zjednoczonych.

Jeżeli dodatkowo w danym roku podatkowym pracowaliśmy także w Polsce, wynagrodzenie zza granicy należy jednorazowo wykazać w rocznej deklaracji podatkowej. Jeśli z kolei zarobki pochodzą z kraju, gdzie stosuje się zasadę wyłączenia, a dodatkowo w ciągu danego roku nie podejmowaliśmy pracy w Polsce, nie trzeba będzie z początkiem przyszłego roku składać deklaracji PIT.

To, o czym warto pamiętać o powrocie z wakacyjnej pracy za granicą to możliwość starania się o zwrot nadpłaconego podatku w zagranicznym urzędzie podatkowym. Zwrot podatku z zagranicy może bowiem okazać się świetnym „dodatkiem” do pieniędzy, jakie przywieźliśmy z wakacji, w czasie których pracowaliśmy poza Polską.