Rozliczenie podatkowe z Belgią. Jak na nim zarobić?

Zeznania podatkowe to dla wielu niekończący się stres, związany z koniecznością podzielenia się z fiskusem swoimi dochodami, na które ciężko pracowali. Nieco inaczej wygląda proces rozliczenia podatkowego zza granicy, j Tak jest na przykład w Belgii.

Belgia i Polska – unikanie podwójnego opodatkowania

Biorąc za przykład panią Kasię z Bydgoszczy, która wyjechała do pracy w Belgii, pokażemy, że rozliczenie podatkowe nie w każdym przypadku powoduje konieczność oddania państwu zarobionych pieniędzy. Zatrudniona za granicą pani Kasia miała możliwość w łatwy i legalny sposób odzyskać odprowadzony w Belgii podatek od dochodu. Stało się tak w związku z obowiązującą między Polską a Belgią umową o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Wysokie kwalifikacje i znajomość języka angielskiego, jak również wysoka motywacja do pracy za granicą sprawiła, że pani Kasia zdecydowała się na wyjazd do Belgii. W Brukseli szybko odnalazła swoje miejsce, zarabiając u tamtejszego pracodawcy ok. 2000 euro na miesiąc brutto. Z umowy o pracę odprowadzane są przez belgijskiego pracodawcę składki, podobnie jak dzieje się to w Polsce. Z takiego dochodu, zaliczka na poczet podatku dochodowego wynosi ok. 596 euro. Na koniec roku podatkowego, pani Kasia otrzymała więc od pracodawcy kartę podatkową, na której widniało roczne wynagrodzenie w kwocie 24 000 euro brutto, w tym z tytułu odprowadzonego podatku – 7  152 euro. Wtedy po raz pierwszy pani Kasia zaczęła szukać informacji, co ma zrobić z tym rozliczeniem.

Warunek – 75% wszystkich osiągniętych zarobków, powinny stanowić dochody uzyskane w Belgii

Spełnienie powyższego warunku było dla pani Kasi naturalne, w związku z tym skorzystała ona z odliczeń podatkowych obowiązujących na terenie Belgii. W Polsce bowiem ma ona męża i dwójkę małoletnich dzieci, na które okazało się, że przysługuje jej ulga. Po kilku miesiącach, przyszła więc listownie informacja z belgijskiego urzędu skarbowego, że ulgi zostały jej przyznane, a kwota dochodu uzyskanego w poprzednim roku jest kwotą całkowicie zwolnioną z opodatkowania. W taki sposób, pani Kasia odzyskała wszystkie zaliczki na podatek dochodowy w pełnej kwocie 7 152 euro! Na tym przykładzie widać, że rozliczenia podatkowe z zagranicą mogą okazać się wyjątkowo korzystne dla Polaków.