Podatkowe info: Trzy kraje o najwyższych podatkach PIT

Wszystkie zależne od Europy, wszystkie z rekordowymi stawkami podatkowymi. Kraje w jakich mają prawo narzekać na wysokość podatku dochodowego od osób fizycznych to nie Polska, czy Niemcy, ale państwa, w których podatki sięgają ponad 50% wynagrodzenia pracownika!

Aruba, kraj o najwyższym podatku dochodowym

Na karaibskiej wyspie, w bliskim sąsiedztwie Wenezueli leży Aruba. Jest to jedna z wysp wulkanicznych archipelagu Małych Antyli, która położona jest na Morzu Karaibskim i bezpośrednio zależna od Królestwa Niderlandów, czyli Holandii. Stawka Personal Income Tax na Arubie wynosi 59%. Co istotne, jest to wysokość podatku dochodowego po obniżce, gdyż przed 2006 rokiem, stawka ta wynosiła 60,1%. Jeśli chodzi o dochód stanowiący podstawę opodatkowania, na Arubie istotne znaczenie ma to, czy jest to dochód rezydenta czy nierezydenta wyspy. Generalnie osoby spoza Aruby mają możliwość skorzystać z wielu możliwości zminimalizowania opodatkowania swoich dochodów na tej wyspie. Warto więc wspomnieć, że polskie Ministerstwo Finansów wpisało Arubę na listę krajów, które stosują nieuczciwą konkurencję w zakresie podatku dochodowego zarówno od osób fizycznych, jak i prawnych (PIT oraz CIT).

Szwecja, europejski lider, jeśli chodzi o podatki

W 1996 roku stawka podatku dochodowego w Szwecji wynosiła 61,4%. Dziesięć lat później nieznacznie wysokość Personal Income Tax została zmniejszona i wyniosła 56,5%. Mimo tak wysokiej stawki podatkowej, większość obywateli tego państwa przekazuje do budżetu ok. 30% swoich dochodów rocznie. Dochodem będącym podstawą do opodatkowania w Szwecji jest dochód z pracy najemnej, dochód pochodzący z samozatrudnienia czy dochód z kapitału.

Dania tuż za Szwecją

Niewiele niższa stawka podatku dochodowego w Danii wynosząca 55,6% pozostawia kraj ten na podium klasyfikacji miejsc, gdzie stawka PIT jest najwyższa. To nic w porównaniu z rokiem 1997, kiedy to stawka Personal Income Tax wynosiła 65,9%. Co ciekawe, w Danii nie można rozliczać się wspólnie z małżonkiem celem zmniejszenia opodatkowania. Jeśli wysoka stawka obowiązuje i żonę i męża, małżonkowie muszą rozliczyć się z niej osobno przed duńskim fiskusem.