Nowa stawka VAT w Holandii

Informujemy osoby prowadzące własną działalność gospodarczą w Holandii, że od 1 października 2012 roku, podstawowa stawka podatku obrotowego w tym kraju (podatku BTW) ulega podwyższeniu z 19% na 21%.
Podatek od wartości dodanej, czyli tzw. VAT (Belasting over de Toegevoegde Waarde ? BTW) obowiązuje w Holandii w dwóch stawkach: podstawowej ? 19% i zredukowanej ? 6%. Podatek ten, inaczej określany jako podatek obrotowy dla firm (Omzetbelasting) ulegnie jednak z dniem 1 października 2012 roku podwyższeniu do poziomu 21% i od tego czasu w Holandii obowiązywać będzie nowa stawka podstawowa. Sześcioprocentowa stawka ulgowa pozostaje bez zmian.

Dodatkowo, rząd Holandii zapowiada w kolejnych latach ponowne podwyższanie stawki podatku VAT, ponieważ na tle innych krajów Unii Europejskiej, Holandia jak dotąd była państwem o jednym z najniższych podatków obrotowych. Podwyżka podatku wpłynie na wszystkie firmy z siedzibą w Holandii, które z początkiem października zmuszone będą opłacać wyższy VAT za wykonywane przez siebie transakcje w obrocie gospodarczym, o ile wcześniej oczywiście transakcje te były nałożone podstawową stawką podatku BTW. W praktyce jednak, podwyżka podatku, przynoszącego największe dochody uzyskiwane od osób prawnych do budżetu w Holandii, może mieć wpływ również na gospodarstwa domowe. Zwiększenie stawki Belasting over de Toegevoegde Waarde może bowiem powodować kolejne podwyżki towarów i usług w Królestwie Niderlandii.