Nieopodatkowane dochody austriackich podatników pod lupą

Urząd w Austrii chce nakłonić oszustów podatkowych do legalizowania swoich dochodów. Chodzi tutaj przede wszystkim o pieniądze, które lokowane są na kontach w bankach szwajcarskich. Dzięki porozumieniu pomiędzy Austrią i Szwajcarią, konta podatników będą wnikliwie sprawdzane.

Od 1 stycznia działa w Austrii przepis, który nakazuje podatnikowi zalegalizowanie wszystkich swoich dochodów – czyli najprościej mówiąc, odprowadzenie podatków od wszystkich zarobionych pieniędzy. Do tej pory duża część osób nielegalnie wyprowadzała pieniądze z Austrii lokując je na kontach w bankach szwajcarskich. Dzięki temu nie trzeba było odprowadzać podatku. Obecnie wszystko się zmienia.

Porozumienie pomiędzy Austrią, a Szwajcarią pozwala urzędowi skarbowemu w Austrii namierzyć oszusta podatkowego i nałożyć na niego karę. Od 1 stycznia do 31 maja 2013 roku wiele osób ma okazję skorzystać z tak zwanej “nietykalności podatkowej” przyznając się samemu do popełnionego czynu i odprowadzenie podatku do fiskusa. Drugim sposobem na unikanie kary jest przyzwolenie na odprowadzenie podatku przez austriacki urząd skarbowy, lecz będzie to mniej korzystne.

Warto w tym miejscu przypomnieć, że podobna umowa miała także obowiązywać w Niemczech. Na mocy porozumienia ze Szwajcarią niemiecki urząd skarbowy miał uzyskiwać informacje o oszustach podatkowych. Niestety do porozumienia ostatecznie nie doszło, gdyż Niemcy domagali się odtajnienia danych personalnych osób uchylających się od płacenia podatków. Z powodu braku porozumienia z obu stron decyzja o automatycznym rozliczaniu podatników nie weszła w życie i obecnie trwają dyskusje i negocjacje, które jak przewidują eksperci do spraw finansów i podatków, mogą potrwać nawet do 2014 roku.

Austriakom obecny kształt umowy najwidoczniej nie przeszkadza, dlatego już od początku roku pobierają opłaty z tytułu rozliczeń podatkowych. Według szacunków analityków, do austriackiej kasy w ciągu roku może wpłynąć nawet 1 miliard EUR. Tak olbrzymia suma pieniędzy może polepszyć kondycję finansów publicznych w Austrii.

Czy Austriacy wykorzystają szansę na legalne rozliczenie swoich pieniędzy i uniknięcie kary? Wiele wskazuje na to, że tak. Czy w ślad za Austrią pójdą kolejne kraje? tego jeszcze nie wiadomo, ale jeżeli tak się okaże, to już niedługo powiedzenie “pewne jak w szwajcarskim banku” może stać się nieprawdziwe.