Najwyższa pora na rozliczenie ze Szwecją

Legalna praca na terenie Szwecji wiąże się z koniecznością rozliczenia podatku dochodowego ze szwedzkim urzędem skarbowym. Co będzie niezbędne do dokonania takiego rozliczenia?

Skatteverket, czyli Szwedzki Urząd Skarbowy to instytucja odpowiedzialna za system podatkowy na terenie Szwecji. Funkcjonuje on za pośrednictwem urzędów regionalnych. Każdy Polak, który podejmuje zatrudnienie na umowę o pracę ma obowiązek rozliczenia się z urzędem podatkowym.

Aby móc rozliczyć się z urzędem skarbowym a terenie Szwecji potrzebna będzie m.in.:

• Inkomstendeklaration, czyli deklaracja podatkowa,
  • szwedzka karta podatkowa, czyli dokument KU10, KU13 lub KU14, jaki otrzymaliśmy od pracodawcy. Więcej dokumentów niezbędnych do rozliczenia szwedzkiego podatku można znaleźć tutaj: Dokumenty – Szwecja – odzyskaj podatek

Za sprawą rozliczenia podatku istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku ze Szwecji. Jeżeli podejmowaliśmy zatrudnienie na terenie tego kraju krócej niż pół roku, rozliczenie w takim przypadku nie jest wymagane. Z kolei deklarację podatkową złożyć mają obowiązkowo osoby zatrudnione w Szwecji ponad pół roku, ponieważ od ich dochodu odprowadzana jest wyższa stawka podatku.

Bez znaczenia na długość zatrudnienia w Szwecji po powrocie do Polski warto złożyć korektę rozliczenia podatkowego w związku z możliwością uzyskania zwrotu podatku z tego kraju. Taka szansa wynika z podpisaną umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską i Szwecją. W związku z nią, Polacy mają możliwość uzyskania zwrotu podatku ze Szwecji. Złożenie wniosku o zwrot podatku nie ma wpływu na relacje ze szwedzkim pracodawcą czy urzędem skarbowym. Jest to po prostu szansa na odzyskanie środków jakie nam się należą w związku z podwójnym opodatkowaniem, które nas dotknęło w związku z pracą na terenie Szwecji. O zwrot podatku za pracę na terenie Szwecji można starać się nawet do czterech lat po zakończeniu zatrudnienia w tym kraju.

Proces rozpatrywania wniosku o zwrot podatku przez szwedzki urząd skarbowy może trwać nawet sześć miesięcy. Jednak na dodatkowy przypływ gotówki z pewnością warto poczekać.