Irlandia – zapomniana wyspa, czy miejsce przyjazne imigrantom?

Wyjazd za granicę to szansa na zdobycie cennego doświadczenia, podszkolenia języka obcego oraz zarobienia przy okazji całkiem dużych pieniędzy. Wyjeżdżając warto wcześniej zapoznać się z prawami i obowiązkami zarówno pracodawcy jak i pracownika. Zatrudniając się w Irlandii każdy pracodawca ma obowiązek odprowadzenia podatku od wynagrodzenia , a także odprowadzania składek na ubezpieczenie zdrowotne. Tak jak w Polsce również i za granicą można ubiegać się o zwrot podatku z Irlandii.

Często ludzie zadają pytania czy to się w ogóle opłaca? Czy nie lepiej poszukać czegoś w Polsce? W tym miejscu warto by sobie uświadomić, że średnie zarobki za granicą są kilkukrotnie wyższe niż te w Polsce, a zwrot podatku z Irlandii o jaki będziemy mogli się ubiegać po zakończonej pracy, przyniesie nam dodatkowy zastrzyk gotówki. Nawet osoby, które przebywały w Irlandii kilka lat temu mają szanse na odzyskanie swojego nadpłaconego podatku.

Jak w każdym urzędzie tak i za granicą biurokracja nas nie ominie. Ale z pomocą mogą przyjść pracownicy biura podatków zagranicznych, którzy w naszym imieniu złożą rozliczenie podatkowe w odpowiednim urzędzie skarbowym za granicą. Aby złożyć wniosek o zwrot podatku z Irlandii należy skompletować szereg dokumentów. W irlandzkim urzędzie podatkowym istnieje wymóg, aby wszystkie dokumenty były podpisywane kolorem niebieskim, należy o tym pamiętać.

Przed złożeniem wniosku powinniśmy sprawdzić czy posiadamy wszystkie niezbędne dokumenty, dzięki którym uda nam się złożyć rozliczenie i będziemy mogli uzyskać zwrot podatku z Irlandii. Wśród niezbędnych dokumentów wyróżnić możemy: Income Levy Form jest to formularz zawierający nasze dane osobowe, kwoty dochodu oraz pytania, na które musimy odpowiedzieć, zaznaczając prawidłową odpowiedź. Kolejnymi dokumentami są Declaration to the Revenue Commissioner (deklaracja), Form P50, Declaration to Revenue – Authorisation Form PAYE (deklaracja).

Oprócz wyżej wymienionych dokumentów należy także przygotować oryginały P11, P45, P60 może być to też ostatni Payslip. Jeśli pracowaliśmy w tym samym roku u kilku pracodawców należy uwzględnić dokumenty ze wszystkich zakładów pracy. Jak wcześniej było wspomniane jeśli pracowałeś na przełomie dwóch lat należy wtedy dołączyć dokument P60 lub Payslip wystawiony na koniec grudnia danego roku, oryginał Income Levy Certificate/Universal Social Charge Certificate (USC), ksero nadania numeru PPS (Personal Public Service Number) – jest to numer nadawany każdej osobie, wyrabia go się raz na cale życie. Jest on konieczny jeżeli chcemy zostać w Irlandii na stałe i tam pracować, uczyć się i normalnie żyć. Dokumentem bez którego nie ma możliwości złożenia wniosku jest oczywiście kopia dowodu osobistego.

Tak więc warto podejmować zatrudnienie za granicą i ubiegać się o zwrot podatku z Irlandii. Właśnie rozpoczyna się okres prac sezonowych – może i Ty znajdziesz coś dla siebie?