Duńska karta podatkowa – czym jest, co zawiera, dla kogo jest obowiązkiem? – cz.2

Polacy pracujący w Danii powinni posiadać kartę podatkową. Zarówno w czasie pracy sezonowej, jak i na czas określony, wyrobienie duńskiej karty podatkowej ułatwia rozliczenie z fiskusem w krainie Andersena.

Co to jest duńska karta podatkowa?

Osoby pracujące na stałe w Danii przez ponad 183 dni w roku otrzymają kartę podatkową w lokalnym urzędzie skarbowym. Polscy pracownicy sezonowi mają możliwość jej wyrobienia w wydziale dla obcokrajowców. Duńska karta podatkowa pozwala na odprowadzenie podatku dochodowego (PIT) przez pracodawcę. Jeżeli nie będziemy jej posiadać, pracodawca będzie musiał z naszej pensji pobrać 60% dochodów.

Z czego składa się duńska karta podatkowa?

Duńska karta podatkowa złożona jest z części dla pracodawcy – część główna (hovedkort), na której widnieje informacja o tym, jaki procent dochodów ma zostać odprowadzona z tytułu podatku dochodowego, a także z części dodatkowej (bikort). Ta druga część karty pozostaje pracownikom i jest potrzebna tym, którzy posiadają więcej niż jedno miejsce zatrudnienia.

Jak wyrobić kartę podatkową?

Podpisując z duńskim pracodawcą umowę o pracę, warto jak najszybciej udać się z nią do urzędu podatkowego lub wydziału dla obcokrajowców, zabierając ze sobą dowód tożsamości, numer konta bankowego, jak również duński rachunek bankowy, tzw. Nem-konto, na który będą wpływały świadczenia z tytułu zwrotu podatku.

Duńska karta podatkowa pozwala pracodawcy odprowadzać co miesiąc z wynagrodzenia pieniądze do urzędu podatkowego. Należy pamiętać, że każdy, kto podejmuje legalnie pracę w Danii ma obowiązek złożenia deklaracji podatkowej po zakończonym roku podatkowym. Jej złożenie pozwala Polakom na wnioskowanie o zwrot podatku z tytułu pracy w Danii.